Creatine en bodybuilding; wat is het en hoe gebruik je creatine?

Creatinefosfaat is een stof welke van nature in spierweefsel voorkomt. Krachtsporters en bodybuilders die zeer hard trainen en een goede voeding nuttigen, maar toch op een dood punt zitten wat betreft trainingsprogressie, kunnen weer trainingsprogressie boeken door het gebruik van creatine. In dit artikel wordt uitgelegd wat creatinefosfaat is, wanneer gebruik ervan zinnig is en hoe het gesuppleerd moet worden.

Wat is creatinefosfaat?
Alle energie in het lichaam wordt uiteindelijk geleverd in de vorm van ATP. ATP (Adenosinetrifosfaat) is een groot molecuul met een energierijke fosfaatverbinding. Splitsing van deze verbinding levert energie, ADP (Adenosinedifosfaat) en fosfaat (P) op. De energie is nodig om de spier samen te laten trekken. Creatinefosfaat (CP) kan ADP een fosfaat leveren, waardoor het weer ATP wordt. CP wordt gebruikt bij kortdurende zeer intensieve inspanning (krachttraining, bodybuilding, sprinten) die niet langer dan 30 seconden duren. Als er een grotere hoeveelheid CP in de spier aanwezig is, zou de energieleverantie langer kunnen duren en zou men in theorie harder kunnen trainen.

Wanneer gebruik je CP?
Als de krachtatleet of bodybuilder wat betreft training geen progressie meer boekt, kan suppletie met CP de atleet mogelijk verder helpen. Het is wel strikt noodzakelijk dat de atleet eerst kijkt of hij/zij de goede voeding gebruikt en op de correcte wijze traint. Voor goede voedings- en trainingsadviezen kan de atleet een sportdiƫtist en sportfysiotherapeut raadplegen. Gebruik altijd CP van een gerenommeerde aanbieder, daar CP vervuild kan zijn met verboden middelen!

Hoe suppleer je CP?
Wanneer besloten wordt om met CP te gebruiken. Moet eerst een opbouwfase worden gestart. In deze opbouwfase die 5 tot 7 dagen duurt, moet de atleet elke dag trainen en 15 tot 20 gram (3 tot 4 theelepels CP) gebruiken. De dosis moet gelijkmatig (in de ochtend, voor en na trainen en in de avond) worden gebruikt. Het beste kan CP worden ingenomen met vruchtensap. Na de opbouwfase volgt een fase waarmee je de hoeveelheid CP in de spier op peil houdt. Gebruik in deze fase 5 tot 10 gram (1 tot 2 theelepels). Gebruik in de ochtend en na het trainen een theelepel, wederom ingenomen met vruchtensap. Als CP wordt gebruikt, drink dan geen cafeĆÆnehoudende dranken (cola, koffie), deze zorgen voor de afbraak van CP.

Overschrijd nimmer de voorgeschreven dosis. Dit kan buikkrampen en diarree opleveren. Gebruik CP ook nooit langer dan 3 maanden. Spierkramp en diarree kunnen de bijwerkingen van CP zijn. De schadelijke effecten van langdurig CP-gebruik zijn nooit onderzocht. Wees dus voorzichtig met het gebruik ervan.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Train met lichte gewichten voor meer spiermassa

Stappenplan voor een gezonder, slanker en sterker lichaam. Afvallen en sterker worden

Krachttraining voor dikkere spieren

Bodybuilding en voeding

Algemeen trainingsschema bodybuilding

Sport en voeding

Voedingsaanbevelingen bij wedstrijdsport en topsport

Beta-alanine en krachtsport