Pyridoxine, Vitamine B6

Pyridoxine oftewel Vitamine B6 is een in water goed oplosbaar vitamine. Vitamine B6 is goed bestand tegen warmte, maar slecht tegen zonlicht. Onder invloed van zonlicht ontleedt vitamine B6. Vitamine B6 is betrokken bij het eiwitmetabolisme. Bij een tekort van vitamine B6 ontstaan gevoelens van lusteloosheid, huidafwijkingen en mogelijk bloedarmoede (anemie).

In welke producten zit pyridoxine (vitamine B6)?

Pyridoxine komt in veel voedingsmiddelen voor. Het komt echter wel in lage hoeveelheden voor. Goede bronnen van pyridoxine zijn volkoren en bruin brood, aardappelen, lever, vis, peulvruchten en sommige groenten. Omdat pyridoxine een water oplosbaar vitamine is, is het lang koken in veel water van aardappelen en groenten een oorzaak van pyridoxineverlies.

Opname, uitscheiding en functie van pyridoxine (Vitamine B6)?

Pyridoxine is een wateroplosbaar vitamine. Pyridoxine is een vitamine van het vitamine B-complex. Het vitamine B-complex bestaat uit acht vitamines. De opname van pyridoxine geschied in het duodenum (het eerste stuk van de dunne darm). Een deel van de opgenomen hoeveelheid wordt uitgescheiden met de urine. Een ander deel van de opgenomen pyridoxine wordt na fosforylering tot pyridoxalfosfaat (PLP) en pyridoxaminefosfaat (PMP) opgeslagen. Pyridoxine wordt opgeslagen voor 50% opgeslagen in de spieren. Pyridoxine is belangrijk bij het eiwitmetabolisme. Pyridoxine is verantwoordelijk voor de deaminering (afsplitsing van de stikstofgroep) en transaminering (overdracht van de stikstofgroep) van aminozuren. Tekorten van pyridoxine zijn zichtbaar in weefsels waar het eiwitmetabolisme hoog is, zoals huid en bloed.

Wat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van pyridoxine (Vitamine B6)?

De ADH van pyridoxine is gekoppeld aan de eiwit-inname. Wanneer veel eiwitten worden ingenomen, is in verhouding veel pyridoxine nodig. De ADH voor pyridoxine ligt ongeveer op 1,3mg per dag. De bovengrens voor opname is 100mg per dag. Sporters of mensen met een zwaar lichamelijk beroep hebben meer pyridoxine nodig, omdat zij meer eiwitten gebruiken met hun sport/beroep.

Wat zijn gevolgen van een te hoge of te lage pyridoxine (Vitamine B6) inname?

Een tekort van pyridoxine is mogelijk te herkennen aan huid- en bloedafwijkingen. Ook kunnen mentale afwijkingen zoals gevoelens van depressiviteit en lusteloosheid ontstaan. Wanneer deze afwijkingen tijdig worden opgespoord, ontstaat geen blijvende schade. Een te hoge opname van pyridoxine middels de voeding komt bijna niet voor, omdat een groot gedeelte wordt uitgeplast. Er geldt echter wel een bovengrens voor de inname van pyridoxine en hoge inname middels supplementen wordt niet aangeraden. Toxiciteitsverschijnselen bij een te hoge inname van pyridoxine zijn depressie, vermoeidheid, snel geirriteerd, hoofdpijn, zenuwbeschadiging en huidafwijking.

Lees ook:

Loop geen inkomsten mis, schrijf over hobby, werk of studie en verdien extra inkomsten!

Maak je eigen geldmachine in 8 stappen en wordt financieel onafhankelijk

Thiamine, Vitamine B1, Aneurine

Riboflavine, Vitamine B2

Niacine, Vitamine B3

Vitamines

Organen en orgaanstelsels

Bronnen:

JF de Wijn, Hekkens, WTJM,. (1994) Fysiologie van de voeding, Bohn Stafleu en Van Loghum, Houten/Zaventum

JE. Hall, 2006, Pocket Companion to Textbook of Medical Physiology,  Elsevier Inc

E. Whitney, Rolfes, SR,. (2008) Understanding Nutrition, Wadsworth